Jednoduchý postup pro výběr kvalitního proteinu s obsahem syrovátkové bílkoviny (Whey Protein)

Trh nabízí nepřeberné množství produktů v tzv. kategorii "WHEY", tedy proteinových koncentrátů a izolátů s obsahem syrovátkové bílkoviny, které na první pohled obsahují "to stejné". V kvalitě jednotlivých produktů však může být velmi podstatný rozdíl. Víte například, že syrovátková bílkovina získaná přímo z mléka (Native Whey) nabízí nesrovnatelně vyšší kvalitativní parametry, než syrovátková bílkovina získaná z denaturované tekuté syrovátky (Whey Protein)? Jak se v dané problematice orientovat? Zde jsou jednotlivé kroky jak postupovat.

Krok číslo 1:  ověřte si původ proteinového přípravku. Doporučujeme Vám proteiny evropského původu, které nabízejí nejvyšší čistotu a kvalitu (pozn. V Evropě není povoleno využívání geneticky modifikovaných hormonů v kombinaci s antibiotiky ke zvýšení produkce mléka - podstatný vliv na konečnou kvalitu mléčné bílkoviny).

Krok číslo 2:  zkontrolujte obsah bílkovin v NUTRIČNÍCH HODNOTÁCH produktu
(tabulka s údaji o obsahu živin na 100g produktu). Obsah bílkovin by se měl pohybovat v rozmezí 70 – 90% bílkovin. 

Krok číslo 3:  zkontrolujte obsah nestravitelné laktózy v tzv. NUTRIČNÍCH HODNOTÁCH produktu, ten je u špičkových produktů vždy uveden. Pokud hledáte nejvyšší kvalitu, doporučujeme obsah laktózy maximálně do 4% (do 4g na 100g produktu). Pokud není uveden obsah laktózy, zkontrolujte obsah jednoduchých cukrů v rámci celkových sacharidů na 100g. Jednoduché cukry, by měly být opět do 4%(odpovídají laktóze). Pokud nejsou uvedeny v nutričních hodnotách ani jednoduché cukry v rámci sacharidů, produkt Vám jednoznačně NEDOPORUČUJEME, protože obsahuje s vysokou pravděpodobností vysoké procento laktózy, která výrazně snižuje stravitelnost produktu. Pokud produkt obsahuje nízké procento laktózy, každý výrobce se tímto faktem rád pochlubí, pokud je tomu naopak, bude se snažit údaj skrýt.

Příklad tabulky nutričních hodnot:


Krok číslo 4: zkontrolujte tzv. SLOŽENÍ produktu (anglicky INGREDIENTS), jedná se o řádkový seznam, kde jsou jednotlivé složky produktu postupně seřazeny dle svého zastoupení. To znamená, že na prvním místě je složka, které je v produktu nejvíce, na druhém místě je složka, které je méně, atd., až po složku na posledním místě, které je v produktu nejméně. Složení produktu je velmi užitečné sledovat, protože právě jen zde můžete zjistit, že je produkt tzv. „nastaven neplnohodnotnými bílkovinami“ např. kolagenem, nebo sójovou bílkovinou atd.. Zde je nutné také podotknout, že některé neseriózní značky, údaje o složení na internetových stránkách vůbec neuvádějí, takže zákazník vlastně neví "co nakupuje".

Příklad složení:


Krok číslo 5: zkontrolujte ve složení produktu technologii zpracování bílkoviny. Pokud výrobce použije kvalitnější metodu zpracování, samozřejmě se touto metodou opět rád ve složení "pochlubí". Zde je členění dle kvality syrovátkové bílkoviny:

Členění dle kvality:

  1. NEJVYŠŠÍ KVALITA - NATIVE WHEY / Ultrafiltace a mikrofiltrace ČERSTVÉHO MLÉKA: přímým zdrojem je mléko, odfiltrování za teplot, které nepřekročí deset stupňů Celsia - označení ve složení produktu: NATIVE WHEY IZOLÁT, NATIVE WHEY, NATIVNÍ SYROVÁTKOVÁ BÍLKOVINA. (pozn. většina seriózních vědeckých studií, které prokazují funkčnost syrovátkové bílkoviny, byla aplikována u této formy syrovátkové bílkoviny. Důvodem je vysoký obsah bioaktivních frakcí, BCAA, Glutaminu a dalších důležitých složek)

  2. STANDARDNÍ KVALITA - (MIKROFILTRACE, ULTRAFILTRACE) / Ultrafiltrací a mikrofiltrací PASTERIZOVANÉ TEKUTÉ SYROVÁTKY: - označení ve složení produktu: (CROSS FLOW MICROFILTRATION), popř. MIKROFILTROVANÝ A ULTRAFILTROVANÝ SYROVÁTKOVÝ IZOLÁT, NEBO MIKROFILTROVANÝ A ULTRAFILTROVANÝ SYROVÁTKOVÝ KONCENTRÁT (pozn. pasterizovaná tekutá syrovátka je vedlejší produkt, který vzniká při výrobě sýrů za použití kyselin a sýřidel = tepelná a chemická denaturace bílkoviny, narušení její struktury)

  3. NÍZKÁ KVALITA - IONTOVÁ VÝMĚNA, MIKROFILTRACE / Iontová výměna PASTERIZOVANÉ TEKUTÉ SYROVÁTKY: Iontová výměna je nejlevnější metoda, kdy je bílkovina odizolována z pasterizované syrovátky za pomoci kyselin a elektryckého pole (denaturovaná, silně chemicky narušená bílkovina = nízká využitelnost), V případě mikrofiltrace, bez použití dodatečné ultrafiltrace, či cross-flow mikrofiltrace, obsahuje produkt obvykle vysoké množství nestravitelné laktózy - označení ve složení produktu: SYROVÁTKOVÝ IZOLÁT, SYROVÁTKOVÝ KONCENTRÁT, MIKROFILTROVANÝ SYROVÁTKOVÝ KONCENTRÁT (WPI, WPC).

(Pozn.: Silná denaturace, může způsobit rozložení bílkoviny až na dusíkaté formy, které nejsou tělem využitelné a musí být naopak vyloučeny z těla ven, protože tělo zatěžují = nulový efekt pro tělo + nežádoucí zatížení metabolizmu)

Krok číslo 6:
  zkontrolujte ve složení produktu proteinovou složku, která je na prvním místě, protože tato složka tvoří hlavní část produktu, tedy více než 50%. Doporučujeme pouze produkty, které obsahují jako hlavní složku formy syrovátkové bílkoviny uvedené nejlépe v bodu 1, popř. následně bodu 2.

Krok číslo 7:  zkontrolujte obsah umělých sladidel. Nedoporučujeme produkty s obsahem aspartamu, popř. s vysokým obsahem umělých sladidel. Produkty se sníženým obsahem sladidel, mají více tlumenou, nevýraznou chuť, pro tělo je však tato forma nejpřijatelnější.

Krok číslo 8:  tradice a dobré jméno výrobce/značky, je velmi důležitým bodem. Ověřte si, do čeho investuje výrobce daného proteinového produktu své peníze: Do vývoje? Nebo do agresivní reklamy? Proč investovat do agresivní reklamy, pokud nabízím kvalitu?  Na jedné straně to může být např. zvládnutí náročných norem kvality, používání funkčních prověřených složek, ekologických norem, nebo minimalizace zdraví zatěžujících aditiv v produktu (viz. snížený obsah sladidel atd.). A na druhé straně to může být agresivní, všudypřítomná reklama, tzv. "mass marketing" a produkty zaměřené především na efekt, tedy na obal a na chuť, tedy spíše "pro jazyk, než pro tělo" = obvykle nízká kvalita + maximum umělých sladidel a laktózy. Samozřejmě každý má právo si vybrat, zda je v danou chvíli důležitější "cena/chuť", nebo "kvalita/zdraví/výkon".

Na závěr: obvyklým pravidlem bývá, že zákazník sleduje tzv. typické spektrum aminokyselin v daném proteinovém produktu. Zde je nutné podotknout, že tento údaj je pouze přibližný
(čehož někteří výrobci zneužívají), tedy orientační a vztahuje se vždy spíše k danému druhu bílkoviny obecně, rozhodující je vždy metoda zpracování bílkoviny. U syrovátkové bílkoviny nabízí nejsilnější parametry v rámci zastoupení aminokyselin nativní izolát. Takže nejdůležitějším údajem u proteinových produktů vždy zůstává: původ bílkoviny, obsah nestravitelné laktózy, technologie zpracování, minimalizace balastních aditiv a dobré jméno značky.




Napište nám
Doporučte nás
FastCentrik – shop, internetový obchod, B2B, B2C

ForActiv.cz s.r.o., Plotní 75, 602 00 Brno, tel. +420 734 443 791, e-mail: info@foractiv.cz
© 2012 ForActiv.cz s.r.o, Grafika: MIDASWEB.eu


Prodejna BRNO

Navštivte stránky naší
kamenné pobočky

FITNESS & WELLNESS SHOP BRNO

Do prodejny»
Logo

Prodejna PLZEŇ

Navštivte stránky naší
kamenné pobočky

FITNESS & WELLNESS SHOP PLZEŇ

Do prodejny»
Logo

Prodejna OSTRAVA

Navštivte stránky naší
kamenné pobočky

FITNESS & WELLNESS SHOP OSTRAVA

Do prodejny»
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
JavaScript musí být povolen